onsdag 7 april 2010

Apropå temat konsekvenser...

... så såg jag Grizzly Man igår, en dokumentär av Werner Herzog.
Timothy Treadwell, en hårt arbetande miljövän, reste under tretton somrar till Alaska för att skydda och observera grizzlybjörnar. Med sig hade han sin videokamera. I slutet av den sista expeditionen blev han, och hans flickvän Amy Huguenard som var och hälsade på honom, dödade av en grizzlybjörn.

Timothy Treadwell är en passionerad-på-gränsen-till-galen man som är som ett barn tillsammans med djuren. Upprepningsvis gullar han med Grizzlybjörnarna, säger "Jag älskar dig" och "Tack för att du är min vän". Det är rörande samtidigt som det är besvärande att se. Han framstår för mig som en känslig man och en sjuk människa. Jag kan inte låta bli att ifrågasätta vad mänsklig natur är efter att ha sett dokumentären. Timothy ser sig som självutnämnd hjälte som lever sitt liv för djuren och är beredd att dö för dom, som han också uttalar gång på gång. Människornas värld ger han ingenting för säger han, den är falsk och korrumperad.

Herzog har vävt ihop klipp som Timothy Treadwell själv har filmat, intervjuer med rättsläkaren och med vänner till Timothy och hans familj. Vi får veta att det finns en ljudupptagning från när Timothy och hans flickvän Amy blir dödade, men Herzog berättar att han valt att inte ta med detta för att det är så fasansfullt.
Jag rekommenderar er att se den här dokumentären! Den är fascinerande, galen och vacker på samma gång.

1 kommentar:

Lina Carlsson sa...

han framstår som inte lite galen den mannen :) men mycket bra dokumentär, DOX på svt är grymma!

när du har tid kan vi ta en gemensam tripp hem till mig så jag kan utdela kakor och litteratur?

hör av dig :)