Jag insåg nyss att jag lyckats glömma att skriva om T:s workshop... Jag kände mig väldigt tankspridd den veckan. Jag kommer med en liten reflektion nu.
På tisdagen v.40 hade vi en workshop med T som rörde sig kring konstruktion av identitet.
Utifrån en massa olika stenar som T hade tagit med sig skulle vi välja varsin och teckna av den. När vi var klara med det fick i i uppgift att utifrån stenen vi valt konstruera en tonåring. Den tonåring vi hittade på skulle vi sedan teckna.
När jag såg på min sten och på teckningen av stenen fick jag en bild av en vänligt sinnad, men åsiktsstinn tonårstjej. Hon skulle vara populär men inte kaxig, musikintresserad och politiskt engagerad - om än inte i någon förening. Hon skulle vara söt med dreadlocks och bandtröja.
Jag försöke teckna henne och T poängterade för oss att det inte var någon tävling i att rita fint eller riktigt, vilket jag tyckte kändes skönt.
När alla satt med en teckning av en tonåring framför sig lade vi ut alla individerna på golvet och så fick vi gå runt och diskutera vilka grupperingar av tonåringarna som var möjliga och troliga. Det var kul och livligt. Det var spännande också att höra motiveringarna till varför den och den tonåringen skulle hänga med den och den. Fördomar blandades med intressanta resonemang.
När vi hade lagt tonåringarna i möjliga grupperingar så samlades vi som ritat kring den grupp där vår tonåring hamnat. Nu skulle vi diskutera varför vi trodde att de här ungdomarna skulle vara en grupp och hur den gruppens dynamik skulle kunna se ut. Jag, J och E hamnade i en grupp, men E:s tonåring hörde även lite till en annan grupp. När vi var klara i respektive grupp fick vi redovisa för de andra i klassen vad vi kommit fram till.
Konstruktion av identitet var titeln på workshopen och konstruktion av identitet är också något som tonåringar ägnar sig åt under skoltiden. Att koppla den här sortens övning till didaktik synliggjorde det vi kommer möta ute i skolona som blivande lärare, men också hur vi själva som människor konstruerar vår identitet och ser på hur andra konstruerar sin. Utifrån detta bedömer och ibland dömer vi varandra. Som lärare är det viktigt att ha ungdomars identitetssökande och konstruerande av identitet i åtanke - at all times. En auktoritet måste vara ödmjuk och som lärare behöver man hela tiden undersöka och jobba med gruppdynamiken i en klass. När vi kliver in där ungdomarna rör sig måste vi visa hänsyn till deras olikheter och observera hur de interagerar med varandra och vara lyhörda för hur denna interaktion går till.
Bifogar två foton så ni får en klarare bild av den här annorlunda workshopen:
Sten och teckning av sten
Linn och Robin är bra polare
tisdag 21 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar