torsdag 13 maj 2010

Samlar mina tankar..

... I ensamhet innan jag går ut. Trodde jag var smart när jag gjorde slut aha ha
Hej!

Ser att det händer mycket på bloggen till höger och vänster. Det är kul!

Jag kunde dessvärre inte närvara på dagens handledning eftersom jag är i Båstad, i min mormors hus som ska börja tömmas så smått på grejer. Blandade känslor må jag säga. Alltid fint att komma till huset, det som varit min uppväxt, min sommaridyll, min oas - en viktig del av mitt liv. Mormors hus. Men utan mormor i det (hon har fått plats på ett boende i Uddevalla, så hon skulle komma närmre oss) - är ingenting längre detsamma. En del av möblerna är borta, en del tavlor, bokhyllan. Det ekar tomt. På saker och på liv.

Men det är bra att hon har fått flytta till Uddevalla. Så att hon kan få besök varje dag. Första månaden lämnade hon knappt sitt rum. Men nu rör hon på sig och börjar få ett gott öga till några av dom andra boende. Och det finns tydligen en Steinar där på hemmet som hon håller handen med ibland. Och personalen verkar vara bra. Nu ska vi väl ha oss nåt starkt, kan dom säga. Och så får gamlingarna sig en hutt som värmer gott i kroppen. Och Lasse heter en gubbe, som är en hejjare på munspel - när han drar i gång klappar alla takten. Det blir nog bra för mormor med hemmet. Tror jag. Ensamhet gör en äldre och sjukare tror jag. Skönt att veta att hon inte är ensam.

Mitt arbete stannade upp ett tag. Dels för att det var mycket med VFU:n, som jag skrev, men också för att det här projeketet - som dom flesta av mina projekt - blev skärskådande.
Jag har redigerat film och känt att: nej. Jag vill inte ha mina känslor på repeat på en tv på en utställning. Känslor jag dessutom är färdig med. Huvudsaken är inte att det är mina känslor. Det jag vill kommunicera är ju känslan som i En känsla. I transit. Det håller på att bli ett bildspel av stillbilder ur film. Ögonblicksbilder. Där finns det känslor. Men som jag kan koppla bort ifrån mig lite mer.


Letade efter ögonblicksbilder och snubblade in på en fantastisk sida över fotografer, både klassiska och moderna, ta er en titt på: photography-now.net

1 kommentar:

L sa...

för det första är det roligt att du använder Arvingarnas Eloise som referens i din inledning. Vad fint du skriver om din mormor och de andra äldre människorna på hemmet.
för det andra är det bra att du skriver att du inte kan komma o varför på handledningen, så vi vet. det ska bli kul att se dina stillbilder och vad de förmedlar för känslor. ses snart!